↑ ZPĚT ↑

Certifikace display pilotů 21. Základny TL

16.4.2014 17:33:46

Úspěšnou certifikací byla ve středu 9. dubna 2014 v odpoledních hodinách ukončena náročná příprava display pilotů 21. základny taktického letectva.

Pro npor. Martina Špačka, display pilota letounu JAS-39 Gripen, a npor. Ondřeje Španka, display pilota letounu L 159 ALCA znamenal tento okamžik vyvrcholení a úspěšné završení náročné cesty k roli certifikovaného display pilota pro rok 2014, tedy pilota, který je oprávněn předvádět na leteckých dnech a při letových ukázkách akrobatická letecké vystoupení.

Cesta k tomuto cíli však není nijak jednoduchá a znamená důkladnou teoretickou i praktickou přípravu. V rámci teoretické přípravy musí tito piloti velmi důkladně a podrobně nastudovat odpovídající letecké předpisy a znát technické možnosti a limity svých typů letounů. S tím souvisí i teoretické zvládnutí řešení zvláštních případů, které by mohly během ukázkového letu vzniknout a které by mohly mít vliv na bezpečnost přihlížejících diváků. Důraz na bezpečnost celé ukázky vždy sehrává klíčovou roli, a proto musí být display pilot připraven na všechny myslitelné možnosti. Součástí teoretické přípravy je také čerpání zkušeností a poznatků od předchůdců, kteří již mají s display létáním na daném typu praktické zkušenosti.

Praktická příprava má také svou ucelenou strukturu. Pilotem vytvořená sestava, která je sousledností jednotlivých prvků a figur vyšší pilotáže, je nejprve vyzkoušena na leteckém trenažéru. Teprve když je v těchto podmínkách dokonale dopilována, tak ji display pilot začíná létat tzv. naostro. Nejprve na vyšší výškové hladině a posléze je výška ukázky postupně v rámci jednotlivých nácviků snižována až na nejníže povolenou hranici, v souladu s nadnárodním standardizačním leteckým předpisem STANAG 3533 FS, který je pro display piloty bezpodmínečně závaznou normou.

Pokud je toto vše hotovo a připraveno, může být provedena samotná certifikace, tedy přezkoušení pilota při reálném ukázkovém letu inspektorem odboru vojenského letectví. Nutno říci, že při středečním přezkoušení oba dva naši piloti obstáli a stali se hrdými držiteli tohoto mezinárodního certifikátu. To jim umožňuje provádět vystoupení a letecké ukázky, při kterých se mnohdy tají dech, nejen v rámci České republiky, ale také na mezinárodní úrovni.

A co dosažení tohoto významného profesního milníku znamená pro naše piloty osobně? Na to jsme se zeptali nadporučíka Ondřeje Španka: „To, že jsem certifikovaným display pilotem, pro mne znamená pokračování v této zkušenosti, protože jsem jím již byl pro letoun L 39 Albatros. Současně je však tato role spojena s vysokou profesní vytížeností a velkou časovou náročností, což si uvědomuji.“

Také jsme při této příležitosti nadporučíka Ondřeje Španka požádali, aby nám prozradil několik konkrétních zajímavostí týkajících se jím létané sestavy: „Plná sestava pro letoun L 159 ALCA trvá v ideálních meteorologických podmínkách 10 minut a zažívám při ní přetížení od -4 do +8 G. Výška letu se při vystoupení pohybuje od 30 m do 3 km nad povrchem země při rychlosti letu od 220km/h do 900 km/h. Aby byly zvýrazněny některé nestandardní akrobatické prvky a podtržena jejich atraktivnost, budu při jejich provádění provádět vymetení klamných cílů.“

A jak to bude s vysokou hlukovou zátěží, která je nutným, leč nepříjemným doprovodným efektem nácviku display letů? Na to jsme se zeptali druhého z našich display pilotů, nadporučíka Martina Špačka: S naší certifikací končí období intenzivních leteckých nácviků. Dále se budeme jen udržovat v dosažených standardech, což prakticky znamená čtyři udržovací lety pro každý typ měsíčně, tak jak to stanovuje odpovídající mezinárodní letecký předpis.“

A při jakých příležitostech bude možno tuto atraktivní podívanou shlédnout? Kromě účasti našich display pilotů na leteckých dnech v Německu, Dánsku, Belgii, na Slovensku, ale také například na Maltě, budou k vidění na Aviatické pouti v Pardubicích, na Czech International Air Show v Hradci Králové, na Dnech NATO a Dnech Vzdušných sil AČR v Ostravě, nebo v rámci Dne otevřených dveří letiště Náměšť nad Oslavou.

Druhá fáze praktické přípravy, v okamžiku kdy existuje vyzkoušená, pilotem osvojená a stoprocentně zvládnutá sestava za ideálních meteorologických podmínek, zahrnuje vytvoření záložní varianty, kterou je možno létat v případě meteorologických omezení, konkrétně snížení dohlednosti a spodní základny oblačnosti (výšky mraků na povrchem země).

aktualizováno: 24.3.2015 20:07:48.CEST; © Jenda.212.SQN.2013