↑ ZPĚT ↑

Adriatic Strike 2014

30.6.2014 21:40:35

Adriatic Strike 2014

V posledních dvou článcích jste si mohli přečíst, jak vypadá zahraniční cvičení z pohledu pilota. Tentokrát se Vám pokusím přiblížit, jak se na zahraniční letové akce připravuje technický personál.

Je sobota 31. 5. 2014 01:30 ráno. K budově 212.TL přijíždí autobus, který nás bude převážet na mezinárodní vojenské cvičení do městečka Cerklje ob Krki ve Slovinsku. Všichni trochu zmátožení brzkým ranním vstáváním, popřípadě úplně bez odpočinku, nakládáme své osobní věci a materiál nezbytně nutný pro přijetí letounů. Zbytek materiálu, který zahrnuje především náhradní díly, nám bude dopraven letounem CASA C-295M až v pondělí. Zhruba ve dvě hodiny je vše naloženo, ještě pár organizačních pokynů a můžeme vyrazit. Předpokládaná doba příjezdu na slovinské letiště je asi desátá hodina, přílet dvou letounů L-159 ALCA je naplánován asi na dvanáctou hodinu, tudíž bychom měli vše v pohodě stíhat. Cesta je dlouhá a náročná, spíše mi připomíná cestování na dovolenou než na vojenské cvičení. Po několika hodinách už jsme celí rozlámaní, nevíme, jak si lehnout či sednout, ovšem nálada v autobuse panuje stále dobrá. Zhruba v polovině cesty je jasné, že kvůli častým zastávkám autobusu z důvodu bezpečnosti a digitálnímu systému zabudovanému v buse, který snad hlídá i tepovou frekvenci řidiče, nemůžeme dobu příletu našich dvou strojů stihnout. Voláme tedy do Čáslavi a vzlet posouváme o hodinu.

Na letiště přijíždíme někdy po jedné, ve chvíli, kdy jsou naše 159-ky již na okruhu. Vysedáme tedy z autobusu, bereme potřebné věci a míříme na stojánku. Po rychlém dohovoru zjistíme, kde budeme celý týden s letouny stát, zdravíme se s našimi piloty a navádíme je na daná místa. Odteď probíhá již vše standardně jako na jakékoliv letové akci v Čáslavi. Piloti vysedají, sdělují nám dojmy z letu, popřípadě informují o vzniklých závadách. Podepisují deník a vyrážejí s ostatními piloty a s týmem, který zabezpečuje plánování a kontrolu letů, najít místnost, kde budou celý týden pobývat. Technický personál mezitím provádí tzv. poletovou přípravu na základě svých odborností, která mimo jiné zahrnuje samotnou poletovou prohlídku letadla, odstranění poruch zjištěných při letu a při prohlídce, naplnění soustav letadla provozními hmotami, umístění snímatelného vybavení na letadle a doplnění průvodní dokumentace. Dnešní úkol byl tedy splněn, zaplachtujeme a zakrytujeme letouny, nalepíme bezpečnostní přelepky, předáme letouny místní ostraze a vyrážíme se podívat, kde budeme mít celý týden zázemí my. Bohužel zjišťujeme, že prostory, které jsou určené pro nás, jsou na druhé straně letiště, což není úplně praktické, tudíž se obáváme, že budeme celé dny trávit na stojánce na přímém sluníčku bez možnosti se kamkoliv schovat. Dnešní den tedy pro nás na letišti končí.

Neděle 1. 6. 2014 je neletový den. Piloti mají spoustu briefingů ohledně prostorů, letů, střelnice. My vyrážíme k letounům, zkontrolovat, zda je po noci vše v pořádku. Prohlídka proběhla bez závad, a tak se vydáváme na nástup při příležitosti zahájení cvičení. Zde se dozvídáme, že toto cvičení s názvem Adriatic Strike 2014 je zaměřeno hlavně na výcvik leteckých návodčích. Všechny naše lety budou prováděny pro podporu pozemních jednotek, které budou operovat ve čtyřech prostorech: Postojna, kde se nachází střelnice, což je jediné místo, kam se bude létat s municí, Gotenica, Porezen a Sevnica. Kromě nás se budou tohoto cvičení účastnit tyto státy se svými letouny: Slovinsko (4x Pilatus PC-9M, Bell 206, Bell 412 a Cougar AS532AL), Rakousko (3x Pilatus PC-7 a 3x Bell OH-58 Kiowa), Maďarsko (JAS 39 Gripen) a USA (2x F-16 a 3x Apache AH-64).

Ve dnech 2. 6. – 5. 6. 2014 probíhají letové akce v podstatě podle téměř stejného scénáře. V 7:15 se začíná ranním briefingem, kterého se účastní piloti, kteří budou v daný den létat. Každý den zahrnuje 4 mise, z toho je jedna ostrá s navěšenou municí Mk 106 a BDU-33 na cvičných kontejnerech SUU-5003 B/A na střelnici Postojna, na které je také každý den přítomen jeden z našich pilotů. Pro nás techniky začíná den předletovou přípravou, která zahrnuje samotnou předletovou prohlídku letadla, kontrolu množství případně doplnění soustav letadla provozními hmotami, umístění snímatelného vybavení na letadle, kontrolu připravenosti letounu k létání podle plánovaného úkolu, nastavení navigačních a zbraňových soustav, vyzbrojení letadla a v neposlední řadě vyplnění průvodní dokumentace. Zhruba ¾ hodiny před samotným startem přichází pilot na stojánku, přebírá si letoun a provádí pilotní předletovou prohlídku. Tato prohlídka je založena na předpokladu, že pozemní personál provedl všechny předepsané činnosti v souladu s určenou dokumentací, pilot se tedy soustředí pouze na činnosti týkající se bezpečnosti. Pokud je vše provedeno bez závad, pilot je naveden velitelem roje na VPD, odkud startuje vzhůru k dobrodružství. Mise ve Slovinsku trvají zhruba hodinu. V této chvíli máme čas zkouknout ostatní leteckou techniku, která je umístěná na letišti v Cerklje. Přímo s námi na stojánce jsou Slovinci s letouny PC-9M. Tak když už máme tu možnost, obhlídneme si tato letadýlka, uděláme pár fotografií v kabině i mimo ni, popřípadě vyměníme pár názorů a zkušeností a než se stihneme nadát, naše dva bojové stroje jsou zpátky. Jdeme se tedy věnovat našim pilotům, zjistit informace o technice, vystřílení munice, atd. Technik přijímá letoun, poté následuje příprava k opakovanému letu, která zahrnuje startovou prohlídku letadla, odstranění poruch zjištěných při letu případně při prohlídce, naplnění soustav letadla provozními hmotami, nastavení navigačních a zbraňových soustav, případné vyzbrojení letounu, umístění snímatelného vybavení na letadle a kontrolu připravenosti letounu k letu podle letového úkolu. Další činnost se již v podstatě opakuje podle stejného harmonogramu. Letový den je zakončen poletovou přípravou techniků a debriefingem pilotů, kde si vzájemně zhodnotí všechny mise daného dne - klady, zápory, nedostatky a připomínky - a pak už hurá do autobusu a na hotel nabrat síly na další den.

V pátek 6. 6. 2014 jsou v plánu ještě dvě mise a poté odlet domů – pouze tedy osádky dvou letounů L-159. Po vzletu následuje ještě průlet této dvojice nad letištěm a poté už si to kluci míří směrem k domovu, kde na ně v Čáslavi čeká směna kolegů. Technický personál a zbývající piloti zůstávají až do soboty, kdy pro nás přiletí kbelská CASA C-295M. Náš odlet je naplánovaný na dvanáctou hodinu a vše zatím vychází podle plánu. Po příletu CASY na slovinské letiště musíme společně s kbelskou posádkou naložit veškerý materiál. Zabere to asi hodinku a my už sedíme v letounu a máváme místním na rozloučenou. Asi za hodinu a půl již sedíme na čáslavském letišti – zpáteční cesta byla rozhodně méně náročná, o dost rychlejší a příjemnější. Ještě je potřeba vyložit a schovat materiál a pak si to zamíříme každý ke svému domovu.

Tohoto slovinského cvičení jsme se účastnili poprvé a doufáme, že ne naposledy. Celková spolupráce a organizace proběhla, až na malé drobnosti, na velmi dobré úrovni. Získali jsme nové zkušenosti, prohloubili jazykové dovednosti, poznali několik nových lidí a dozvěděli se pár informací o fungování slovinské armády.

aktualizováno: 24.3.2015 20:07:48.CEST; © Jenda.212.SQN.2013